Alles draait om de groep

Posters voor een sterke groep en een positieve sfeer in de klas

Een leerling kan een groep veranderen. Maar een groep kan het leven van één leerling veranderen. Daarom draait alles om de groep.

Want hoe langer ik naar jullie website kijk, hoe minder ik denk dat hij over pesten gaat.

Ik denk dat hij over groepen gaat.

Hoe bouw je een groep?

Hoe houd je een groep veilig?

Hoe maak je een groep sterker?

Hoe laat je een groep verantwoordelijkheid nemen?

Hoe laat je een groep elkaar helpen?

En als de groep sterker wordt...

...dan krijgen pesten, uitsluiting, online haat, discriminatie en ander ongewenst gedrag vanzelf minder ruimte.

Dat is volgens mij een fundamenteel andere manier van kijken.

Een veilige school bouw je niet leerling voor leerling. Je bouwt haar groep voor groep.

Alles draait om de groep.

Daar zit zóveel in.

Als de groep lacht...

...gaat het pesten vaak door.

Als de groep zwijgt...

...gaat het vaak ook door.

Als de groep iemand erbij haalt...

...stopt het vaak.

Als de groep een nieuw kind welkom heet...

...voorkom je buitensluiten.

Als de groep respectvol met elkaar omgaat...

...wordt pesten veel moeilijker.

Als de groep leert samenwerken...

...ontstaat verbondenheid.

Alles draait om de groep.


En ineens snap ik waarom Buffertik zo sterk is.

Niet omdat het een leuk spel is.

Maar omdat het laat zien:

De groep heeft invloed.


De Muur tegen Pesten?

De groep bouwt samen.


De Week Tegen Pesten?

De groep maakt afspraken.


De Gouden Weken?

De groep ontstaat.


IKFILTEREER?

De groep beïnvloedt elkaar online.


Moraalverhalen?

De groep denkt samen na.


Respect?

De groep bepaalt de norm.


En nu komt misschien wel mijn favoriete zin van vandaag.